Zo werkt het laden van een elektrische auto

Een elektrische auto laden houdt in feite in dat de lithium-ion accu wordt voorzien van stroom, afkomstig uit een laadpunt. Voor het overbrengen van deze energie gebeurt via een laadpaal, wandlader of andersoortige laadbox, in combinatie met een laadkabel, die er in diverse soorten en capaciteiten zijn. Het laden kan ook gebeuren via het gewone Schuko 220-230 volts stopcontact. In beide gevallen speelt ook de laadapparatuur in de auto natuurlijk een onmisbare rol. Deze bepaalt de capaciteit en maximale snelheid van laden. 

NAAR DE SHOP | LAADKABELS

Het laadstation heeft een vaste laadkabel of een uitgang voor het plaatsen van een losse laadkabel. Andere termen voor een laadstation zijn laadbox of laadpaal. Ook met een wandlader of EV Box wordt normaliter hetzelfde bedoeld. Bestaat het laadpunt uit het vaste 220-230 volt stopcontact, dan is er een mobiele lader nodig, ook thuislader of mobiele thuislader geheten.

De functie van de bijbehorende elektronica
Het laadstation - of bij een mobiele lader de laadkabel met elektronische functies - zorgt voor de communicatie tussen het stroomnet en de lader in de auto. Afhankelijk van wat de autolader nodig heeft, wordt via het laadstation de hoeveelheid stroom en het voltage geleverd.

Vaste of losse kabel
Daarnaast is er de genoemde laadkabel, die vast kan zitten aan het laadstation, maar bij publieke laadpunten uit de eigen auto gehaald moet worden. Ook bij een 'laadbox outlet' voor thuis is er een losse laadkabel nodig die bij elke laadbeurt moet worden aangesloten aan dit laadstation (en natuurlijk aan de auto).

Hoe de laadkabel er van binnen uitziet
De laadkabel zorgt voor het geleiden van de stroom van laadpunt naar auto. Zo'n kabel bestaat uit meerdere aders. Behalve een ader/geleider voor de aarding tussen auto en laadpunt (Protective Earth, PE) heeft een EV laadkabel nog meer geleiders. Een Type 1 kabel heeft twee van deze aders: de Neutraal (N) en die voor een fase (L1). Een Type 2 kabel heeft behalve de Neutraal nog maximaal drie aders voor evenzoveel fasen: L1, L2 en L3. Een Type 1 lader kan dus opladen met maximaal 1 fase, terwijl een Type 2 lader tot 3-fasig kan laden - en daarmee tot drie keer zo snel.

Laden met een laadpas
U kunt uw elektrische auto thuis opladen. Dat kan als gezegd via het stopcontact (laden met 1 fase 10A), maar het is sneller om een laadstation te (laten) installeren. Voor het opladen van de auto bij een openbaar laadpunt heeft u ook een laadpas nodig. Bij het sein 'groen' op het (openbaar) laadstation kunt u via de laadpas het laadpunt ontgrendelen en elektrisch gaan tanken. Op de laadpaal staat hoe u de laadkabel moet aansluiten. Ook staat er wanneer u uw laadpas bij de scanner moet houden. Na deze registratie kan de laadsessie zoals gezegd beginnen. Na terugkomst en beëindiging van de laadbeurt leest u opnieuw de instructie op de laadpaal.

Laad-abonnement
Om in het bezit te komen van zo'n laadpas, is een abonnement nodig bij een energieleverancier voor EV. De eigenaar van het elektrische voertuig kan dan achteraf de rekening voor de geladen stroom betalen aan zijn of haar provider. 

Openbare snellaadpunten
Openbare snellaadstations bevinden zich bij steeds meer benzinestations. Fastned is een marktleider op dit gebied. De gemiddelde plug-in hybride auto kan hier binnen 20 minuten weer tot 80% worden geladen. Een voorwaarde is wel dat de interne lader van de elektrische auto geschikt is voor snelladen. Hetzelfde geldt voor de aansluiting op de auto: er is hiervoor een CCS of CHAdeMO stekker nodig. Twijfelt u of uw elektrische auto gemaakt is voor snel opladen? Op de site van Fastned vindt u het antwoord, evenals waar alle EV snellaadpunten zich bevinden. De laadkabels zelf zijn in het geval van snelladen overigens standaard aanwezig bij het laadstation.

Zelf een laadstation kopen? Zie hier.

Mobiele thuislader kopen voor Schuko of CEE? Zie hier.

Overzicht van alle openbare laadpunten? Zie hier.


NAAR DE SHOP | LAADKABELS

 

Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Laadkabeldiscounter.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Laadkabeldiscounter.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.

 

Zo werkt het laden van een elektrische auto