Type B aardlekschakelaar

De type B aardlekschakelaar, een uitleg ...

Wat is een aardlekschakelaar?
Een aardlekschakelaar (de afkorting ALS wordt ook wel gebruikt) is een automatisch werkende schakelaar die een elektrische installatie spanningsloos zet zodra een lekstroom vanaf een bepaalde grootte optreedt. Aardlekschakelaars bevinden zich in de meterkast.

Chint aardlekschakelaar type BType A of type B aardlekschakelaar
Er zijn verschillende soorten aardlekschakelaars. We behandelen alleen de type A en B omdat die vooral voorkomen in huisinstallaties en installaties van kleine en middelgrote bedrijven. Een type A aardlekschakelaar is een aardlekschakelaar bedoeld voor wisselstroom-installaties met mogelijke maximale DC lekstromen tot 6mA.

Als in een gedeelte van de installatie meer dan 6mA DC lekstroom kan lopen (en dat is het geval bij het laden van een elektrische auto) dan dient dat deel te worden beveiligd met een aardlekschakelaar van het type B. Het type B aardlekschakelaar is een combinatie van een type A ALS met een extra meetcircuit om DC stromen te kunnen meten.

De International Electrotechnical Commission (IEC) stelt de internationale normeringen op voor elektrische veiligheid bij het laden van elektrische voertuigen. Hierbij wordt voorgeschreven dat bij 3-fase laden altijd een Type B-aardlekbeveiliging moet worden geïnstalleerd.

Aardlekbeveiliging geïntegreerd in het laadstation
Steeds vaker worden laadstations voor elektrische voertuigen standaard al uitgevoerd met een DC lekstroom beveiliging (aardlekbeveiliging). Als dat het geval is dan kunt u volstaan met het installeren van een type A aardlekschakelaar. Een type A aardlekschakelaar is beduidend goedkoper, dus het loont om hier vooraf goed naar te kijken.

Renault ZOE
Let op bij het laden van een Renault ZOE. De Renault ZOE heeft geen galvanische scheiding van lader en de rest van de auto. Dat betekent dat de lader niet galvanisch gescheiden is van de verschillende onderdelen in de auto zoals de inverter/ converter, de elektromotor en de batterij/ accu. Dit maakt de kans op foutstromen groter en daarmee is het voor de ZOE echt verplicht om zeker altijd een aardlekschakelaar van het type B in installeren. Voor alle andere auto’s geld die galvanische scheiding wel, maar is er nog steeds een risico op foutstromen en daarmee een levensgevaarlijk DC lek.

Conclusie
Renault ZOE of niet, u kunt altijd het beste wel een aardlekschakelaar type B installeren voor een juiste en veilige installatie van uw laadstation/ laadpaal voor thuis of op het werk. Heeft u een laadstation met daarin reeds ingebouwd een DC lekbeveiliging dan is een aardlekschakelaar type A voldoende. Bekijk dit goed voordat u het laadstation installeert of laat installeren. Ook voor een juiste en eerlijke vergelijking van de totale kosten voor aanschaf en installatie van een laadpaal is het goed om hiernaar te kijken.

Type B aardlekschakelaar van Chint
De type B aardlekschakelaar van Chint die wij aanbieden is geschikt om op de DIN-rail in de groepenkast te plaatsen. De installatie hiervan is dus eenvoudig uit te voeren.

Aardlekschakelaar type B