Methoden van laden, mode 1, mode 2, mode 3 en mode 4 laden

Methoden van laden, mode 1, mode 2, mode 3 en mode 4 laden

Naast de verschillende type stekkers kom je ook termen als “mode 1 laden”, “mode 2 laden”, “mode 3 laden” en “mode 4 laden” tegen. De term “mode” geeft aan welke techniek gebruikt wordt voor het laden. Hieronder zullen we de diverse “modes” beschrijven.

Naast de verschillende type stekkers kom je ook termen als “mode 1 laden”, “mode 2 laden”, “mode 3 laden” en “mode 4 laden” tegen. De term “mode” geeft aan welke techniek gebruikt wordt voor het laden. Hieronder zullen we de diverse “modes” beschrijven.
 

Mode 1 laden
Mode 1 is laden met een gewoon stopcontact (220V, max 10A) zonder begrenzing en zonder beveiliging! Voor auto’s wordt mode 1 eigenlijk niet gebruikt.
 

Mode 2 laden
Mode 2 is laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal of laadbox thuis. In de meegeleverde kabel bij de auto zit meestal een kastje met een stroombeperker ingebouwd. Daarom kunt u meestal niet met meer dan 10A laden waardoor het laden erg lang duurt met deze manier van opladen van de accu.
 

Als u uw auto via het gewone stopcontact wilt laden dan moet u er wel eerst zeker van zijn dat uw stopcontact dit aankan. Zeker met gebruik van een verlengsnoer moet u oppassen. Let erop dat het amperage in de auto niet te hoog staat afgesteld (bijvoorbeeld max 8A of 10A) en controleer zo nu en dan of het verlengsnoer niet te warm wordt. Als het verlengsnoer niet warmer wordt dan “handwarm” dan zal het laden probleemloos verlopen. Wordt het snoer te warm, zorg dan dat het laad-amperage wordt verlaagd of zorg voor een zwaarder/ dikker verlengsnoer.
 

In theorie kan met mode 2 tot 32A geladen worden. In de praktijk zal de maximale laadstroom zo’n 10A zijn (mede door de beveiliging en/of beperking van het laadsnoer zelf). Dit is ook afhankelijk van van de capaciteit en instellingen van de aansluiting en de laadbox.
 

Tesla model S wordt geladenMode 3 laden
Mode 3 laden is gecontroleerd laden. Tijdens dit laadproces vind communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door de auto en de laadpaal wordt er spanning op de het stopcontact gezet.
 

Via de laadkabel wordt doorgegeven welke stroom de auto mag afnemen via de zogenaamde “control pilot pin” in de stekker.
 

Thuis heeft u voor Mode 3 een speciale aansluiting nodig. Als u met 1 fase gaat laden dan is deze aansluiting vergelijkbaar met de aansluiting voor een elektrisch fornuis. Gaat u met 3 fasen laden (bijvoorbeeld voor de Tesla Model S of de Renault Zoe) dan moet u uw hoofdaansluiting mogelijk ook uitbreiden naar 3 fasen. Let hierbij op de vastrechtkosten van uw provider. Verzwaren tot 3 x 25A kan meestal voor dezelfde vaste kosten. De aansluiting verder verzwaren zal waarschijnlijk ook leiden tot hogere vastrechtkosten. Houd daar dus rekening mee. Laat u goed informeren hierover. Aanpassingen in de meterkast zijn in sommige gevallen dus een voorwaarde om met een hoger vermogen te kunnen laden.
 

Uw aansluiting thuis geeft wisselstroom (AC). In de elektrische auto zit een omvormer die de wisselstroom omzet naar gelijkstroom voor de accu’s.
 

Een mode 3 oplaadpunt kan echter veel meer stroom leveren (openbare mode 3 laadpalen leveren vaak krachtstroom en kunnen dan 400V/16A (11kW), 400V/32A (22kW) of soms zelfs 64A leveren (44kW)). Een elektrische auto met een zwaardere omvormer aan boord zoals een Tesla Model S (11KW en zelfs optioneel 22KW) kan hierdoor met mode 3 veel sneller laden.
 

Mode 4 laden
Mode 4 is DC-laden (gelijkstroom), snelladen waarbij de laadpaal zelf het gehele laadproces bepaalt. De laadpaal wordt bij wijze van spreken direct op de autobatterij aangesloten. Bij mode 1 t/m 3 wordt altijd geladen via een in de auto aanwezige AC/DC omvormer en wordt het laadproces door de auto zelf bepaalt.
 

Met mode 4 laden kun je de meeste elektrische auto’s of plug-in hybrids in een half uur tot meestal 80% opladen. De laadtechniek is volledig anders: in plaats van de converter in de auto te gebruiken hebben deze laders zelf een converter die direct gelijkstroom aan de auto levert. Deze laders kunnen via de CHAdeMO stekker 55kW leveren.